lauantai 8. syyskuuta 2007

Valtiovalta panttaa edelleen merenkulun tukiaisia

Olin kutsuttuna mukana Suomen Varustamoyhdistyksen järjestämillä Merenkulun päivillä kuuntelemassa mm. valtion kassakirstun vartijan Jyrki Kataisen linjauksia merenkulkuelinkeinon tulevaisuuden turvaamisesta Suomessa. Uusi hallitus siirtää merenkulun toivomia ratkaisuja ensi vuoden puolelle. Syynä Kataisen mukaan on tuore hallitus , joka on toiminut vasta 6 kk. Tosin J. Katainen oli erittäin mielissään merenkulkuelinkeinon kasvuhakuisuudesta ja hän lupaili merenkulkuun ns. kokonaisratkaisua , mutta ei vahingossakaan vihjannut sitä, millainen tuo ratkaisu tulisi olemaan. Myöskään siihen, voiko uudenlaiseen järjestelmään hakeutua jo ensi vuonna, ei Katainen halunnut ottaa kantaa.

Mielestäni poliittinen päätöksenteko oman näköiseksi heikentää merenkulun toimintaedellytyksiä Suomessa. Trendit maailmalla ja omat poliittiset näkemykset eivät kohtaa. Seurauksena on alan alasajoja ja paljon energian hukkaamista, kun merenkulkualaa uudelleen nostetaan ylös. Tiedetään , että Itämeren liikenne lisääntyy seuraavina vuosina huimaa vauhtia, mutta kukaan ei todellisuudessa ole kiinnostunut, onko laivat Suomen lipun alla vai ei...

Koulutuksen näkökulmasta katsottuna uuden merenkulkijan koulutus kestää sen verran pitkään, että nopeat henkilöstölisäykset vaativat jo eläkkeellä olevien uudelleenrekrytointia, jos halutaan suomalainen ammattitaitoinen miehistö laivoille. Pelkästään kansainväliset sopimukset estävät nopean kouluttamisen. Siinä syy, miksi valtiovallan kannattaisi pysyä pitkälinjaisissa ratkaisuissa. "Hyllyssä" ei ole varastossa merenkulkijoita!