tiistai 13. helmikuuta 2007

Ammatillisten opintojen opettajan kelpoisuutta ollaan muuttamassa

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 13 § 1 momenttia halutaan muuttaa. Tällä viikolla olen menossa OPM:n järjestämään kuulemistilaisuuteen merenkulkualan koulutustoimikunnan jäsenenä . Mielenkiintoista kuulla, mitä tilaisuudessa nostetaan esille ja mitkä ovat perustelut muutokselle. Ikääntyvä ammatillinen opettajakunta lienee muutostarpeen yhtenä syynä. Uutta pätevää ja osaavaa opetushenkilökuntaahan tarvitaan yhä useammin eläkkeelle siirtyvän tilalle. Onko sitä saatavilla riittävästi nykyisillä kelpoisuusehdoilla ? Saavatko pienet erityisalat ammattitaitoista opettajakuntaa pitemmäksi ajaksi kuin vuodeksi kerrallaan? Miten katkaistaan uusien opettajien pätkätyöputki ?

maanantai 12. helmikuuta 2007

Projektihankkeen suunnittelua

Tänään suunnittelimme koko päivän kollegan kanssa autoalan virtuaalihanketta. Kävimme suuret raamit läpi ja aikataulutimme alueelliset tapaamiset. Tarkistimme oppimisprosessisuunnittelman uudelleen ja muodostimme ydinteemat oppimisprosessille. Etsimme valmiita aihioita ja linkkejä hankkeelle. Koulutin kollegaa ympäristön käyttöön. Ai, mitä onnistumisen elämyksiä! Hyvä päivä kaiken kaikkiaan...

Päivän päätteeksi tilasin kesän seilausten varmistamiseksi uuden sylinterikannen Annatuulian Yanmar- moottoriin. Moottori on vuosimallia 1982 ja merivesijäähdytteinen. Vaikka vielä ei vanhassa sylinterikannessa ole merkkejä merivesikorroosista, niin ottaen huomioon moottorin iän, päätin välttää mahdollisesti kesällä tapahtuvan ikävän moottoriremontin ja vaihtaa ennen kesän seilausta uuden sylinterikannen moottoriin. Onhan noita moottorin rikkoutumisia tullut esille aina silloin tällöin ainakin purjehduspiireissä . Nyt odotan uuden sylinterikannen toimitusta, jotta pääsen kannen asennustöihin !

Tapahtui pääkaupunkiseudulla

Viime viikko kului pääkaupunkiseudulla. Meriturvan neuvottelukunnan kokouksesta siirryin Upinniemen palokoulutusyksikköön päällystön palokoulutukseen.

Päivitin pakollisen päällystön palokoulutuksen raikkaassa yli -20 asteen pakkasessa. Heti kättelyssä laitoimme merivartioston ja merivoimien kurssilaisten kanssa savusukelluslaitteet kuntoon. Kohteemme oli kallistunut (n. 15 astetta) alus , josta piti noutaa hyttiin loukkuun jäänyt uhri. Paloletkun ja savusukelluslaitteiden kera laskeuduimme pimeään hyttikäytävään. Askel askeleelta tunnustelimme ympäristöämme. Noin 12 min jälkeen olimme suorittaneet palosammutuksen ja uhrin pelastamisen ja kiivenneet takaisin ylös lähtöpaikalle. Oli se hikistä puuhaa (onneksi oli pakkasta) ja haastavaa kulkea kaltevaa pintaa ja tikkaita pitkin savusukellusvarusteissa. Toivottavaa on , että vastaavilta tositilanteilta vältyttäisiin......

Seuraavaksi palosimulaattori sytytettiin polttoöljyllä palamaan ja ryhmissä sukelsimme savun joukkoon ja sammutimme palavan konehuoneen ja hytin vesisuihkulla. Oli siinä naama mustana, mutta hyvän kertauksen savusukelluksesta saimme, samoin kuin laitteiden jälkihuollosta.

Seuraavana päivänä sammutettiin alkusammutuskalustoilla mm. palava uhri maassa peitteellä, rasvakattila tukahduttamalla kattilan kannella, iso palava öljykaukalo nestesammuttimella (vettä ja pesunestettä). Suoritimme vesiruiskulla sammutushyökkäys kentällä palaviin altaisiin. Teimme kevyt - ja raskasöljyvaahdotuksen altaille. Siinä muutama esimerkki sammutuskohteista. Hyvä ja jälleen kerran opettavainen käytännön kurssi !

Perjantaina tuli soitto OPH:sta. Ilmoittivat , että OPM oli valinnut minut yhdeksi jäseneksi merenkulkualan koulutustoimikuntaan. Kiitos luottamuksesta ! Tosin matkat Helsinkiin joudun tekemään aikaisin aamulla. Kokouksethan alkavat Hesassa , tietenkin jo klo 9.00 !