Viime viikko kului pääkaupunkiseudulla. Meriturvan neuvottelukunnan kokouksesta siirryin Upinniemen palokoulutusyksikköön päällystön palokoulutukseen.
Päivitin pakollisen päällystön palokoulutuksen raikkaassa yli -20 asteen pakkasessa. Heti kättelyssä laitoimme merivartioston ja merivoimien kurssilaisten kanssa savusukelluslaitteet kuntoon. Kohteemme oli kallistunut (n. 15 astetta) alus , josta piti noutaa hyttiin loukkuun jäänyt uhri. Paloletkun ja savusukelluslaitteiden kera laskeuduimme pimeään hyttikäytävään. Askel askeleelta tunnustelimme ympäristöämme. Noin 12 min jälkeen olimme suorittaneet palosammutuksen ja uhrin pelastamisen ja kiivenneet takaisin ylös lähtöpaikalle. Oli se hikistä puuhaa (onneksi oli pakkasta) ja haastavaa kulkea kaltevaa pintaa ja tikkaita pitkin savusukellusvarusteissa. Toivottavaa on , että vastaavilta tositilanteilta vältyttäisiin......
Seuraavaksi palosimulaattori sytytettiin polttoöljyllä palamaan ja ryhmissä sukelsimme savun joukkoon ja sammutimme palavan konehuoneen ja hytin vesisuihkulla. Oli siinä naama mustana, mutta hyvän kertauksen savusukelluksesta saimme, samoin kuin laitteiden jälkihuollosta.
Seuraavana päivänä sammutettiin alkusammutuskalustoilla mm. palava uhri maassa peitteellä, rasvakattila tukahduttamalla kattilan kannella, iso palava öljykaukalo nestesammuttimella (vettä ja pesunestettä). Suoritimme vesiruiskulla sammutushyökkäys kentällä palaviin altaisiin. Teimme kevyt - ja raskasöljyvaahdotuksen altaille. Siinä muutama esimerkki sammutuskohteista. Hyvä ja jälleen kerran opettavainen käytännön kurssi !
Perjantaina tuli soitto OPH:sta. Ilmoittivat , että OPM oli valinnut minut yhdeksi jäseneksi merenkulkualan koulutustoimikuntaan. Kiitos luottamuksesta ! Tosin matkat Helsinkiin joudun tekemään aikaisin aamulla. Kokouksethan alkavat Hesassa , tietenkin jo klo 9.00 !
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti